Wednesday, August 19, 2009

DO'A

Assalamualaikum.(huhu, lama betul tak bertenet).Ramadhan dah x lama..sahabat-sahabat yg kucintai kerana Allah, aku kongsikan doa2 ini. Buat diri sendiri, diri, diri, dan kalian semua. Buat pengubat jiwa, penghibur hati yg resah..ok.jgn selalu fikir yg dolu2 , sebab hidup untuk hari ini kan? Think about the past makes u feel sad, bloody gloomy and nehh, not good.tapi untuk muhasabah diri, always we have to, right.ok,semoga doa2 yg sangat indah ini dpt kita amalkan,inshaAllah..(what can i said, it is SUPERB!)

"dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka katakanlah bahawa Aku adalah dekat.Aku mengabulkan permohonan orang yg berdoa apabila dia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi segala perintah-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran" Al Baqarah 186

"dan Tuhan kamu berfirman:Berdoalah kepadaKu,nescaya akan Aku perkenankan bagi kamu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu, akan masuk neraka jahanam dalam keadaan yg hina" Al-Mukmin 60

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassalam pula bersabda: Tiadalah seorang muslim yang dia berdo'a kepada Allah dengan satu doa yang tidak ada memutuskan silaturrahim, melainkan Allah memperkenankan doanya itu dengan tiga cara:
1. Apa yg ia minta itu diberikan segera
2. Ganti yang dia minta itu diberikan di akhirat
3. Dihalang kepadanya keburukan atau bala yang sama nilai dengan apa yg dia minta itu.

~ Bacaan supaya takut kepada Allah ~

Ya Allah, berilah kami perasaan takut yang dapat menghalang di antara kami dan perkara maksiat kepadaMu, begitu juga perasaan takut supaya lebih taat kepadaMu yang mana itulah akan menyampaikan kami ke syurgaMu, beri kami keyakinan untuk memudahkan kami menghadapi musibah di dunia. Ya Allah, senangkanlah kami dengan pendengaran kami, penglihatan kami dan kekuatan kami apa yang Engkau hidupkan kami. Jadikanlah kekuatan itu warisan kami, senjata kami untuk menghadapi orang yang zalim kepada kami. Tolonglah kami menghadapi orang yang memusuhi kami dan jangan jadikan musibah dalam agama kami. Jangan jadikan dunia sebagai yang paling kami cita-citakan dan akhir tujuan ilmu kami. Dan janganlah merajalela kepada kami orang yang tidak suka kepada kami. (H.R. Tirmizi)

~ Minta kebaikan dan jauhkan segala keburukan ~

Ya Allah, aku meminta kepadaMu dari segala jenis kebaikan, sama ada dengan segera atau lambat, apa yang aku ketahui daripadanya atau tidak aku ketahui. Dan aku berlindung kepadaMu dari segala jenis keburukan, baik secara cepat atau lambat, sama ada yang aku ketahui atau tidak. Ya Allah, aku memohon kepadaMu dari kebaikan apa yang dipohonkan oleh hamba dan nabiMu. Dan aku berlindung kepadaMu dari keburukan apa yang berlindung kepadaMu hambaMu dan nabiMu. Ya Allah aku meminta syurga kepadaMu dan segala yang membawa ke syurga sama ada jenis bacaan atau amalan. Dan aku berlindung kepadaMu dari neraka dan segala yang menjerumuskan kepadanya, sama ada dari perkataan atau perbuatan. Dan aku memohon supaya Engkau jadikan kiranya segala qada yang Engkau tetapkan kepadaku itu baik-baik belaka. (HR Ahmad dan Ibnu Majah)

~ Supaya dibaikkan urusan dunia dan agama ~

Ya Allah, baguskanlah agamaku yang ianya merupakan penentu segala urusanku, baguskanlah duniaku yang padanyalah aku hidup, baguskan akhiratku selaku tempat kembaliku. Jadikanlah kehidupan ini sebagai tempat menambah segala kebaikan untukku, dan jadikanlah kematian itu sebagai tempat rehat bagiku dari segala kejahatan.
(HR Muslim)

ameen3.

- disunting dari buku:
Pengubatan dengan Doa, digali dari Al Quran dan Hadis.
pengarang: Said bin Ali Al Qahtaniy

No comments: