Monday, September 22, 2008

Dakwah sunnah?




Po.I: ada tak sape2 yg berminat nak involve dgn dakwah sunnah?
Details
2008-09-22 4:19 AM


'Itu' adalah massage teratas di cbox sehingga kini (jam 6.56 ptg).


Mengapa dakwah sunnah?


Sebenarnya, dakwah sunnah tidaklah lain hanya untuk mengembalikan ajaran islam yang asal sepertimana yang dibawa oleh Rasulullah saw. Usaha ini termasuk memurnikan ajaran islam dari sebarang unsur luaran yang dimasukkan ke dalam ajarannya seperti membersihkan akidah syirik dan khurafat,ibadatnya dari unsur-unsur yang ditokok tambah tanpa nas-nas yang sahih dari Rasulullah saw dan sebagainya.


Firman Allah;


Orang-orang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam) di antara orang-orang Muhajirin dan Anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah redha akan mereka dan mereka pun redha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka syurga yang mengalir sungai sungai di bawahnya dan mereka kekal di dalamnya.Itulah kemenangan yang besar

(At- taubah:100)


sabda Rasulullah saw;


"sebaik-baik kurun adalah kurunku,kemudian kurun sesudah mereka, kemudian kurun sesudah mereka" (HR Bukhari)


Jelas, golongan salaf terdahulu berpegang teguh pada Al-Quran dan sunnah diisyaratkan Rasulullah sbg manusia di dalam 3 kurun yang terbaik sebagaimana difahamkan orang yang hidup pada 3 kurun pertama Islam spt para sahabat,tabi'in, dan attabaa' al tabi'in.


Dan mereka, golongan terbaik inilah yang perlu kita ikuti.


Rasulullah saw bersabda:


"Bangsa Yahudi telah terpecah-belah menjadi 71 golongan. Dan umat Nashara telah tercerai-berai menjadi 72 golongan. Dan umatku akan terpecah menjadi 73 golongan. Semuanya berada di neraka, kecuali satu (golongan)," kemudian ada yang bertanya: “Siapakah mereka, wahai Rasulullah,” beliau menjawab: "(Yaitu golongan) yang berada di atas jalanku sekarang ini dan para sahabatku".[Hadits shahih, diriwayatkan oleh sejumlah sahabat. Lafazh di atas riwayat dari ‘Abdullah bin ‘Amr bin al Ash. Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi (2641), al Hakim (1/129-128), Ibnu Wadhdhah dalam al Bida' (hlm. 15-16), al Ajurri dalam asy-Syari'ah (16), al Lalikai dalam Syarhu Ushulil-I'tiqad (147) dll.


"sesungguhnya di antara kamu yang hidup (panjang usia) nescaya akan melihat banyak perselisihan . Oleh itu berpegang teguhlah kepada sunnahku dan sunnah khalifah ar-rasyidin yang mendapat petunjuk, gigitlah ia dengan geraham (HR Abu Daud dan Tarmizi:katanya hadith hasan sahih)



Sunnah dan gelombangnya.


Jujur saya melihat perkembangan yang sihat di kalangan kita.Sahabat-sahabat sekarang tidak lagi mudah menerima ajaran tanpa dalil yang sahih, bercakap dalam sebarang sesi tazkirah juga berserta dengan sanad dan darjat hadith yang lengkap.Berbeza mungkin dari tazkirah-tazkirah dahulu semasa saya mula-mula di USM.Tahniah dan kekalkanlah!


Jadi, siapa berminat dengan dakwah sunnah?Membantu mengekalkan persekitaran sihat ini dan meneruskan aktiviti sunnah di USMKK masa akan datang,seminar-seminar,kuliah-kuliah di masjid, dll.

"Wahai orang-orang yang beriman!Jika kamu menolong agama Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Muhammad:7)

Berminat?

p/s; saya yakin sekali ramai sahabat-sahabat USMKK yang arif dalam dakwah sunnah dan manhaj salaf ni. Tinggalkan email anda di comment ni atau emailkan detail anda pada kami.


fadezek@yahoo.com

22 Ramadhan 1429.





No comments: