Sunday, October 12, 2008

katakan pada si Perindu CINTA..katakan pada si Pemilik CITA-CITA...katakan pada si PEMALAS!!!


Doa memohon hati yang bersih.- Riwayat Muslim no.2722

"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon perlindunganMu daripada kelemahan, kemalasan, sifat pengecut, kedekut, nyanyuk dan azab kubur. Ya Allah, berikanlah ketakwaan kepadaku dan sucikanlah ia, kerana Engkaulah sebaik-baik Tuhan yang menyucikan, Engkau pelindung dan memeliharanya. Ya Allah, aku memohon perlindunganMu daripada ilmu yang tidak bermanfaat, hati yang tidak khusyuk, nafsu yang tidak puas dan doa yang tidak dikabulkan.

Derajat cita-cita oleh: DR. Aidh bin Abdullah Al Qarni.

Kejarlah yg paling tinggi. Sesungguhnya Nabiyullah Musa as saat diistimewakan Allah swt dengan kalam, ia mengatakan, “Tuhanku, perlihatkanlah kepadaku, agar aku dapat melihatMu.

Kemuliaan tidak datang sebagai hadiah. Tapi diperoleh dengan peluh. Seperti burung Hud hud terbang membawa surat. Lalu keberaniaanya diabadikan dalam surat An Naml. Seperti seekor semut yg bergerak selalu tak kenal henti. Membutuhkan kesabaran berlipat dan waktu yg lama.

Lalu engkau ingin kemuliaan tanpa kesungguhan??
Ingin mencapai ketinggian, tapi lelap di waktu malam??
Berharap syurga, tapi meremehkan sunnah??

Rasul kita saw, berdiri solat hingga bengkak mata kakinya. Ia menyisipkan batu di perutnya kerana lapar. Padahal dia adalah seorang hamba yg terlindungi. Tapi bercucuran darahnya kerana lemparan batu. Dan ia hadapi setiap tipu daya.

Abu Bakar ra diseru dari salah satu pintu di antara delapan pintu syurga. Itu kerana hatinya terkait dengan Rabbnya di setiap detiknya. Seluruh perkataannya bersumber dari agamanya. Seluruh sikapnya berasal dari petunjuk. Ia tegakkan al haq di setiap keadaannya. Ia infakkan hartanya di jalan Allah. Ia hijrah dan tinggalkan keluarganya.

Umar ra mengenakan pakaian sobek. Merasa perih dan sakit jika mengingat kematian. Ia tempuh hidup dengan sangat hati-hati dalam masalah agama. Berlaku adil, bersedekah dan tunaikan tahajud. Memohon kepada Allah agar mati sebagai syahid. Lalu Allah rizkikan untuknya syahid di dalam masjid.

Keluarlah dari kerangkeng khayalan. Wahai orang yg tertawan oleh nyanyian. Bersihkan debu kemalasan. Tinggalkan orang yg hanya mampu mencela dan mengkritik. Siapapun yg berjalan maka ia pasti akan sampai. Apakah engkau lupakan ayat-ayat, engkau tunda-tunda solat, engkau abaikan perjalanan usia dengan berdagang, lalu engkau rindukan syurga??

Sungguh seekor semut tidak bisa kenyang kecuali setelah gigih mencari. Seekor macan tidak disebut raja hutan kecuali kerana terkaman dan lompatannya. Busur tidak pernah mengenai sasaran, kecuali ia keluar dari kantungnya. Pedang tidak mampu menebas, kecuali lebih tajam dari pisau.

Burung membangun sarangnya dari rumput-rumput kering. Keledai membawa jerami untuk mendapatkan makanannya . Laba-laba bekerja di rumah-rumah. Biawak menggali sendiri tempat persembunyiannya.

Sedangkan engkau mempunyai waktu. Tapi kepalamu bertopang dagu. Rasulullah saw bersabda, “peliharalah apapun yg bermanfaat untukmu.” Kerana sesuatu yg bermanfaat bagimu, bisa menaikkan dirimu. “mukmin yg kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada mukmin yg lemah.” Kerana dengan kekuatanlah, istana yg indah bisa dibangun. Dan dengan kekuatanlah, kemuliaan bisa terenggut.

Pemilik cita-cita tidak pernah peduli dengan panas. Tidak takut menghadapi dingin. Tidak goyah oleh bahaya. Tidak gelisah oleh kepahitan. Itu kerana dia telah tertameng dengan kesabaran.

Pemilik cita-cita, mendahului umat ini menuju puncak. “dan orang-orang yg paling dahulu beriman. Mereka itulah orang-orang yg didekatkan (kepada Allah)”- Al Waqi’ah 10-11. Kerana mereka terlatih dengan amal-amal soleh. Kerana mereka telah melakukan banyak kebaikan.

Bumi berputar. Bulan berjalan. Sedangkan engkau tertidur dan tidak sedar. Engkau makan, minum, bermain, dan menyanyi, tenggelam dalam dosa.

Ketika Al Ahnaf merasa tersekat tenggorokannya kerana kemarahan, ia lalu memutuskan dirinya menjadi yg paling pemaaf. Ketika Hatim memberi makanannya untuk orang yg datang, mengeluarkan hartanya di musim kesulitan, ia menjadi contoh dalam kemurahan. Dan menjadi kisah kedermawanan di saat mudah dan sulit.

Telah rabun sebahagian pencari hadith kerana banyaknya meriwayatkan hadith. Tapi mereka tidak berhenti dan tidak diam hinggá mencapai usia akhirnya. Telah berjalan Imam Ahmad bin Hambal dari Bagdad ke Shan’a mencari hadith. Sedangkan engkau enggan sekadar menghafal do’a. Salah seorang mereka pergi ke Mesir, memakan waktu berbilang bulan. Pagi hari di perjalanan dan sore hari di perjalanan. Hanya untuk mencari satu buah hadith. Demi mencapai kemuliaan yg diabadikan.

Jika tanpa ujian berat, tak pernahlah Ahmad diseru dengan panggilan Imam As Sunnah. Cambukan telah menghantarnya pada kemuliaan. Ibnu Taimiyah dikurung dalam jeruji penjara. Tapi ia menyinari zamannya dengan ilmu.

Ketahuilah, air yg diam itu air yg rosak. Kerana ia tidak mengalir. Kerana ia tidak berjalan. Jika berjalan dan mengalir, ia akan menjadi manfaat bagi kehidupan.

Allah memerintahkan kita untuk beramal, dan ingin menyaksikan amal perbuatan kita. “Dan orang-orang yg bersungguh-sungguh di jalan Kami, pasti Kami beri petunjuk kepada mereka dengan jalan-jalan Kami.” Hidup ini adalah aqidah dan jihad. Kesabaran dan kekuatan. Pengorbanan dan perjuangan. Kebaktian dan kemenangan. Tidak ada tempat dalam hidup ini untuk yang banyak makan dan malas. Tidak ada tempat duduk di kenderaan dunia ini bagi yg tersingkirkan.

Carilah pahala sejak fajar. Membaca dan berdzikir. Atau doa dan mengucap syukur. Kerana saat itulah, waktu keberangkatan burung-burung dari sarangnya. Dan jangan lupakan: “ Allah memberkahi umatku pada kepagiannya.”

Katakan pada si pemalas yg gemar tidur. Yg berat bergerak dan suka melamun. Hapuskan tidur dari matamu. Buang kantuk dari kelopakmu. Engkau takkan pernah menjumpai setitis kemuliaan. Engkau takkan pernah menyaksikan secercah cahaya ketinggian. Sampai engkau berdiri dan melompat, bersama orang yg melompat. Sampai engkau lakukan apa yg harus dilakukan. Sampai engkau tempuh tangga demi tangga mencapai kemuliaan!
.

2 comments:

fadezek said...

jkk.ak termotivasi!

btw,bg ak y kurang sket vocab ni, apa itu;
1.macan
2.katung

nida'ulhuda said...

jkkk sesemut. motivasi yg membakar semangat.
"Dan sesungguhnya usahanya itu kelak akan diperlihatkan(kepadanya). Kemudian akan diberi balasan kepadanya dengan balasan yang paling sempurna. Dan sesungguhnya Tuhanmulah kesudahannya(segala sesuatu). Dan sesungguhnya Dialah yang menjadikan orang tertawa dan menangis. Dan sesungguhnya Dialah yang mematikan dan menghidupkan"
(Surah An-Najm: ayat 39-44)