Thursday, December 11, 2008

Arak : Tidak Waraskah Kerajaan Selangor?


www.zaharuddin.net

Baru-baru ini penjualan arak di Selangor mendapat perhatian ramai. Ia timbul apabila seorang exconya mencadangkan dibuat kawalan jualannya dengan ketat, sehingga mungkin boleh menyebabkan jualannya di beberapa buah kedai akan dihentikan.
Cadangan ini menerima reaksi pelbagai, beberapa buah wakil parti diwartakan tidak bersetuju dengan cadangan tersebut.

Saya bukanlah orang politik dan tidak pula membaca setiap berita berkenaan hal ini, namun setakat pembacaan ringkas saya dan sebagai ahli akademik saya berpandangan(terkecuali pengusaha arak dan ahli politik yang mendapat saham darinya)

HANYA ORANG KURANG AQAL sahaja yang akan menentang pengehadan dan kawalan penjualan arak.

Mengapa saya membuat kesimpulan demikian?.

Kerana ia haram menurut Islam dan membawa pelbagai kerosakan. Larangan Islam ini amat tepat apabila dilihat pengalaman Negara maju seperti di United Kingdom dan Russia, arak merupakan punca terbesar perilaku jenayah dalam Negara.

Adakah terdapat ahli politik yang suka negeri atau negara di bawahnya dipenuhi jenayah semata-mata kononnya menghormati kebebasan individu, bangsa dan agama ?

PRESTASI ARAK DI UNITED KINGDOM DAN RUSSIA

Menurut statistik rasmi di United Kingdom, Alcohol-related crime adalah seperti berikut :-

* Hampir 45 - 46 % kejadian jenayah, mangsa meyakini bahawa penyerangnya di bawah pengaruh alcohol (arak).

* Angka tadi naik kepada 58% dalam kes serangan oleh individu yang tidak dikenali.

* 39% keganasan dalam rumahtangga melibatkan alcohol (arak)

* Hampir sejuta serangan ganas yang berlaku dalam tahun 2007-2008, dipercayai dilakukan oleh mereka yang sedang mabuk atau separa mabuk.

(Source: British Crime Survey 2007/08)

Manakala di Russia pula, sekitar 72 % kes pembunuhan adalah berkait dengan akibat minuman arak. 42 % pula kes mati bunuh diri hasil dari arak. Menurut Prof Nemtsov, Russia kehilangan (mati) rakyatnya seramai 500,000 ke 750,000 akibat arak. ( sumber )

Tanpa had dan kawalan berkesan, lebih menggerunkan di UK statistik menunjukkan 30% kanak-kanak berumur 11 hingga 15 tahun turut minum arak sekurang-kurangnya sekali seminggu.

Selain penyebab jenayah, arak juga turut memberi impak amat buruk kepada kesihatan.

Seorang doktor di London memaklumkan purata umur pesakit dari kesan arak adalah berumur 20 ke 30 tahun, sebelum ini biasanya mereka yang berumur 50 tahun ke atas sahaja yang kerap ke hospital akibat arak. (rujuk)

Dilaporkan oleh organisasi kesihatan, di United Kingdom jumlah penduduk yang dirawat akibat penyakit dari kesan minuman arak bertambah dua kali ganda sejak sepuluh tahun lepas.

Secara purata rakyat Britain 'menelan' arak sebanyak 9.6 liters arak keras dan tulen secara tahunan, ia lebih dahsyat dari Russia yang mencatatkan 8.7 liter sahaja. Sedangkan Russia diwartakan sebagai negara yang terbanyak ‘peminum arak' sebelum ini.

Hasil dari petikan statistic ringkas ini, adakah masih terdapat parti politik yang begitu ‘TIDAK BERTANGUNGJAWAB' atau dalam bahasa kasarnya ‘BANGSAT' sehingga sanggup mempertahankan penjualan arak dengan MELUAS tanpa kawalan ketat, kononnya dengan hujjah hak kebebasan individu, bangsa, agama tertentu dan hak syarikat?.

Kebenaran penjualannya adalah satu pencabulan hak bagi majoriti masyarakat Malaysia yang lain, kerana ia mendedahkan individu lain dalam keadaan bahaya sebagaimana yang berlaku di UK, Russia dalam lain-lain negara aktif arak.

MENGAPA UK DAN RUSSIA TIDAK HARAMKAN ARAK?

Jika demikian, mengapa kerajaan UK tidak melarang terus penjualan arak?

Situasi sudah berbeza di UK, arak sudah berakar umbi dalam kehidupan masyarakatnya, seolah menjadi satu kewajiban dan identiti bangsanya. Pada masa yang sama ingin dikawal jenayahnya dan keburukan yang terhasil darinya.

Akhirnya akibat pentadbiran kerajaannya yang berdasarkan logik aqal semata-mata, mereka TERPERANGKAP dengan ke'bebal'an mereka sehingga tidak tahu bagaimana membuat keputusan yang tepat.

Pelbagai teknik kawalan sudah dibuat seperti jaualan arak dihadkan hanya pada 10 pagi hingga 10 malam di beberapa kawasan.

Terdapat kedai yang hanya punyai lesen jual arak tetapi pembeli ditegah membuka araknya kecuali di rumah, ada juga undang-undang yang mengehadkan minum hanya di dalam bar dan lain-lain usaha lagi. Semuanya boleh dikatakan GAGAL!.


Jika dilarang semua atau dihadkan penjualannya di beberapa kedai sahaja, mereka bimbang akan ‘bungkuslah' sokongan terhadap parti mereka, hancurlah juga budaya dan identiti mereka sejak turun temurun, akhirnya mereka buntu dan membiarkan keadaan berterusan begitu sahaja. Padahal menurut laporan stesyen TV di UK, berjuta-juta pound sterling malah berbillion habis semata-mata untuk menguruskan masalah ini. Adakah logic di sebaliknya?. Amat merugikan.

Keadaan kronik dan arak berakar umbi ini MASIH BELUM berlaku di Malaysia, lalu amat MESTI semua pihak menerima cadangan pengehadan penjualannya, ketatkan premis yang dibenarkan menjualnya, ia wajar sebagai langkah permulaan menjauhkan masyarakat Malaysia dari apa jua bangsa dan agama dari arak yang amat mudah membawa jenayah.

Semua bangsa akan mabuk akibat arak dan jenayah tidak mengenal bangsa dan agama apabila mabuk menjelma.

ARAK TIDAK SALAH TAPI ORANG ?

Saya yakin, penyokong-penyokong arak akan mengatakan arak tidak salah, yang salah adalah individu yang meminumnya lebih had, ketika memandu dan di waktu yang tidak sesuai.

Jika demikian, mengapa pula dadah diharamkan dan dipersalahkan?. Padahal kesannya keduanya adalah hampir sama sahaja. Kedua-duanya membawa kemabukan dan khayal serta amat berpotensi membawa pelbagai jenayah dan masalah kesihatan.

PANDANGAN ISLAM UNTUK KEBAIKAN SEMUA

Dalam Islam, arak itu sendiri adalah haram atau dilarang. Sama ada minum sedikit atau banyak adalah sama sahaja larangannya. Demikian juga dadah. Sabda Nabi s.a.w

ما أسكر كثيره فقليله حرام

Ertinya : Apa-apa yang banyaknya memabukkan, maka sedikitnya juga haram ( walaupun belum memabukkan) ( Riwayat Ahmad, Tirmizi, Abu Daud : Ibn HIbban : Sohih )

Ayat al-Quran dan hadis berkenaannya terlalu banyak dan amat biasa kita baca. Islam mengakui wujudnya manfaat kecil dari arak tetapi manfaatnya adalah berdiri di atas kehancuran pihak yang lain. Sama seperti judi, yang menang sememangnya gembira namun ia menang di atas kekalahan pihak yang lain.

Firman Allah swt :

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا

"Mereka bertanyakan kepada kamu tentang arak dan judi, katakanlah (kepada mereka) pada kedua-duanya terdapat dosa yang besar dan kebaikan kepada manusia, dan dosa pada kedua-duanya lebih banyak dari kebaikan" (Al-Baqarah : 219)

Lagi Allah menegaskan :-

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Ertinya : Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah ( DIHARAMKAN) perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan ( Al-Maidah : 90)

Terbukti secara teori dalam ilmu Islam dan realiti dari statistik yang diberikan, arak adalah salah satu punca utama jenayah, selagi ruang dan peluang dibuka seluasnya selagi itulah manusia akan melakukan kesalahan mabuk.

Kerana itu nabi menyebut :-

الخمر أم الخبائث

Ertinya : Arak itu adalah ibu kepada kejahatan ( Hadis Hasan : Albani ; Silsilah Ahadith As-Sohihah, 1854)

Justeru, hasil beberapa fakta ringkas yang disertakan bersama artikel ini, saya menyeru pemimpin politik di Malaysia agar menjadi lebih bertanggungjawab dan bijak dalam menguruskan masalah arak di Malaysia.

Gunakan kuasa dengan tepat dan adil, selaras dengan perjuangan kamu. Adil dalam konteks arak adalah mengharamkannya dalam penjualan bebas.

JANGAN HARAMKAN ARAK KERANA SOKONGAN NON MUSLIM?

Apabila difikir balik, mengapa ingin kita benarkan non-muslim minum arak ?

Mengapa ingin dibiarkan bangsa selain Melayu minum arak?

Adakah ia menjadi ajaran dan fahaman agama mereka.?

Disebutkan di dalam bible :

"Do not get drunk on wine, which leads to debauchery. Instead, be filled with the Spirit" (Ephesians 5:18).

Saya faham, kristian terdapat agama yang membenarkan minuman arak dengan syarat tidak mabuk kerana mabuklah yang membawa keburukan.

Malah seorang penulis kristian setelah mengulas isu minum arak mabuk dan tidak mabuk mengatakan :

Alcohol is a dangerous chemical. A person may not drive drunk, but we now know that alcohol damages brain cells and other body tissues. And for us parents who have to be concerned about the behaviors we are modeling, abstinence is the best choice (sumber )

Kebanyakan agama samada melarang terus arak, sebahagian yang lain tidak menggalakkan dan mengehadkannya.

Info dari Wikipedia menyebut :

" Islam, Sikhism, Jainism, the Bahá'í Faith, The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, the Seventh-day Adventist Church, the Theravada and most Mahayana schools of Buddhism, some Protestant sects of Fundamentalist Christianity and Hinduism - forbid, discourage, or restrict the consumption of alcoholic beverages for various reasons. "

Many Christian denominations use wine in the Eucharist and permit the use of alcohol in moderation, while others use unfermented grape juice in the Eucharist and abstain from alcohol by choice or prohibit it outright.

Buddhist texts recommend refraining from drugs and alcohol, because they may inhibit mindfulness.

Bahá'ís are forbidden from using alcohol or drugs for non-medical reasons. Bahá'u'lláh writes "alcohol leaded the mind astray and causes the weakening of the body." (Wikipedia.org)

Memang benar, terdapat sebahagian ajaran kristian yang membenarkan arak dalam upcara tertentu sebagai yang tercatat di atas, namun pengkajian lebih mendalam akan mendapati kristian terbahagi kepada tiga jenis pandangan dalam hal arak. Majoriti mereka mengharamkannya.

Justeru, bagi menghormati hak kumpulan yang membenarkan sememangnya boleh dibenarkan penggunaan arak buat mereka.

Namun demikian, mekanisme pemantauan dan pencegahaan dari kebenaran kepada kumpulan ini disalahgunakan mesti difikirkan, kerana penjualan sebagaimana yang terdapat hari ini bukan lagi kerana menghormati hak penganut kristian malah ia untuk tujuan bisnes kepada umum sehingga amat mudah diperolehi oleh semua kumpulan masyarakat.

Selagi lagi dingatkan bahawa ia boleh dibenarkan tetapi dalam keadaan yang cukup terkawal khas bagi penganut kristian yang berpegang kepada harusnya arak dengan syarat dilarang minum sehingga mabuk dan tidak mengganggu hak kesemalatan individu lain.

Mereka mesti fikirkan bagaimana untuk memantau SYARAT AGAR TIDAK MABUK mampu ditepati. Itu tindakan yang perlu jika mereka masih ingin membenarkan penjualan arak. Selagi ahli exco yang menentang pengehadan jualan ini gagal membentangkan plan kawalannya dengan menyakinkan, sepatutnya penjualan mesti disekat.

Masalah sebenarnya kini, bagaimana sebuah negara atau negeri atau kerajaan boleh mengawal penganutnya agar minum sekadar di bawah paras mabuk.? Ia amat sukar untuk dikawal, sekali ia dijual dan mudah diperolehi, ia telah berada di luar kawalan sebenarnya. Buktinya, statistik di UK dan Russia tadi.

Bagaimana pula hak majoriti agama yang mengharamkannya secara total ?.

Bagaimana pula hak orang ramai yang tidak ingin terjerumus sebagai mangsa jenayah akibat mereka yang minum arak berlebihan sehingga mabuk.?

Bandingkan dengan dadah, mengapa dadah kelas A, B dan C diharamkan secara total sedangkan penggunaan dadah yang terhad juga tidak memabukkan.

Justeru mengapa semua BANGSA DAN AGAMA boleh menerima pengharaman dadah tetapi dalam bab arak ingin kita benarkannya kepada non muslim atas pilihan mereka. Logikkah?

Sebuah pemerintah yang bijak dan baik adalah BUKAN SEMATA-MATA TUNDUK kepada kehendak buruk rakyatnya, tetapi memandu mereka dengan keputusan bijak untuk semua.

Sedangkan kerosakan dan jenayah yang terhasil dari ARAK dan DADAH adalah meliputi semua jenis bangsa dan agama.

Kerana itu, sebagai langkah awal MENURUT kaedah ‘tadarruj' atau BERANSUR-ANSUR, MELARANG penjualan bebas di kedai 24 jam, stesyen minyak, pasar mini dan kedai runcit serta lain-lain premis yang memudahkan sesiapa juga mendapatkannya PERLU DILAKUKAN.

Cukai berkenaannya perlu dinaikkan agar menghalang minat peniaga menjualnya. Ia sesuai sebagai langkah mula kepada mewujudkan negara dan masyarakat tanpa arak yang memudaratkan.

Ia bukan agenda POLITIK ISLAM semata, tetapi ia amat sesuai dijadikan agenda bagi mana-mana parti politik yang WARAS dan inginkan Kebaikan BUAT RAKYAT DALAM JANGKA PANJANG.

Jangan terperangkap dengan manfaat dan keuntungan wang ringgit hasil pelaburannya. Jika nilai wang ringgit dan pelaburan dijadikan ukuran. Eloklah Malaysia membenarkan dibuka kilang penghasilan DADAH terbesar di dunia. Untung bukan?! Tatkala itu jadilah kerajaan yang paling ‘Rendah IQ' di dalam dunia.

Bila ahli politik mahu menunjuk terlalu pandai akhirnya mereka menjadi ‘bebal'. Apabila cadangan yang bermanfaat kononnya diteliti semasak-masaknya akhirnya kesimpulan mereka boleh menjadi ‘tidak matang'.

Kalau mereka kata :

"kita dedahkan rakyat kepada bahaya arak, kemudian kita serahkan kepada rakyat memilih sendiri sama ada untuk minum atau tidak"

Ia sekali lagi keputusan yang amat pelik dan bukan keputusan dari seorang pemimpin negeri atau Negara. Pemimpin sebenar adaah sentiasa melakukan keputusan yang mendorong kebaikan buat rakyatnya walaupun ia mungkin tidak popular dan menyukarkan. Seperti mewajibkan setiap pemandu kereta memakai tali pinggang keledar, mematuhi had laju, menambah lampu ketiga kereta dan lain-lain. Ia memang adakalanya menyusahkan, tetapi bermanfaat untuk individu dan orang lain.

Dalam Islam pula, Allah menegaskan :-

أَيَحْسَبُ الأِنْسَانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدىً

Ertinya : Apakah manusia mengira, bahwa ia akan dibiarkan begitu saja (tanpa pertanggungjawaban)? ( Al-Qiyamah : 36 )

Bermakna, adakah manusia akan dibiarkan oleh tuhannya tanpa sebarang tanggungan seperti arahan dan larangan, kemudian dibiarkan sahaja di alam kuburnya, dan tiada sebarang kebangkitan dan perbicaraan akhirat?

Dalam konteks ini, pimpinan yang menjalankan tugas memimpin manusia kepada tuhan, amat wajar meletakkan arahan bagi rakyatnya dan larangan serta tidak dibiarkan rakyat membuat pilihan sendiri sentiasa sedangkan ia bakal membawa kerosakan kepada semua.


AKHIRNYA

Saya masih gagal memahami mengapa EXCO Selangor dari parti DAP dan KeADILan masih tidak boleh bersetuju untuk mengurangkan arak di Selangor. Apa hujjah kukuh mereka apabila berhadapan dengan statistic kerosakan akibat arak? Cadangannya bukan untuk mengharam terus ( kerana sedar ada agama membenarkan) tetapi hanya mengurangkan jualan bagi mengawal masalah mabuk dan membawa jenayah.

Adakah mereka sedang memperjuangkan hak bukan Islam di negeri Selangor?. Hak untuk minum arak dan membeli arak di mana-mana yang mereka suka?.

Hak, membiarkan kanak-kanak mudah membeli dan meminum arak.

Hak untuk membiarkan kebebasan ramai sehingga statistik teruk hasil arak di UK dan Russia berlaku di Malaysia?

Sesuaikah memperjuangkan satu hak yang membawa kerosakan kepada individu dan masyarakat ?

Memang sesuai jika itu adalah pemimpin politik tanpa prinsip atau dirinya sendiri peminum arak dan di bawah pengaruh arak.

Saya teringin juga membaca ulasan ‘bijak' oleh sesiapa sahaja untuk memberitahu kepada saya berkenaan kebaikan penjualan arak secara terbuka dan faedah meminumnya kepada individu dan rakyat ramai.

AKHIRNYA, sebagai langkah permulaan menghindari kejahatan dari arak, saya bersetuju dengan cadangan ahli Majlis Perbandaran Klang yang mencadangkan:

1. Penjualan arak juga hendaklah dilakukan di satu sudut yang agak tertutup dan memaparkan dengan jelas papan tanda yang menyatakan bahawa penjualan arak kepada umat Islam adalah merupakan satu kesalahan.

2. Manakala kaunter penjualan arak hendaklah dikendalikan oleh orang yang bukan Islam. Mereka juga hendaklah memisahkan kaunter pembayaran barangan tidak halal dibuat di kaunter khas yang dijaga oleh bukan Islam.

3. Mengeluarkan lesen perniagaan daripada MPK dengan syarat tidak menjual arak kepada premis seperti berikut:
a. Kedai 7-Eleven
b. Kedai runcit/pasar mini (seperti 99 )/kedai ubat
c. Restoran /kedai makan yang terbuka (restoran yang tertutup sahaja dibenarkan)
d. Kiosk stesyen stesyen minyak.


Fikirkanlah..rakan-rakan

No comments: